domingo, mayo 29, 2011

niner bikes




Niner girls have bikes on the mind. . .
Niner Stans Ergon Team Riders - Rebecca Tomaszewski & Donna Miller
Shot & Edited by Robin Pyle
Music by Graphic Melee
Special Thanks to Sprout Market and Cafe

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26 " versus 29 "
Wheel Size and the Science of Hauling Ass

Sometimes the reasons are too esoteric to put into words. Sometimes riding is believing. No matter what we say to you here, we challenge you to go test ride a Niner at your local Niner dealer and see for yourself. Talk to a Niner owner and we guarantee that the owner’s response will be more information than you asked for. Life changing? Maybe. We’ve heard it before.

The basic concept of the larger diameter is simple: it will keep your wheels on top of oncoming obstacles. Rather than riding IN the terrain, you’ll be riding ABOVE it, gaining more control and stability on even the roughest trails. Think of the difference between a skateboard wheel and monster truck tire. The skateboard wheel can come to a grinding halt on a pebble while the monster truck wheel can crush granny’s Oldsmobile. Yes, this example is a little extreme, but you get the idea.

The larger wheel offers increased rotational inertia, which in turn improves the bike’s stability. The extra three inches also increases the amount of tire contacting the ground at any one moment, meaning enhanced tire bite. Dump a Niner into a corner at full speeds and you’ll find that the unparalleled grip and stability will hold to lean angles you never thought possible.

Niner didn’t just stuff larger wheels on to an existing chassis. It required a lot of work and testing to dial in the geometry to feel right in all situations. Our design parameters from the beginning were to design a bike that didn’t require a learning curve. Since all we do is 29ers, we had to get it right. Expectations were understandably high. The result: Niner’s dedication to The Big Revolution has been critically acclaimed by some of the top bicycling magazines in the world.



http://www.ninerbikes.com/

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Question: Quick and dirty, give me a list of 29" vs. 26", which wins where, concept-wise?
Answer:
29" Pro's:
Rolling resistance (by some 10%)
Bearing resistance and wear (by some 10%)
Tire wear (by at least 10%)
Roll-over stability climbing and descending
Overall comfort over a ride
Grip and cornering balance
Traction
Pinch-flat resistance

26" Pro's :
Weight (300-400g lighter on the complete hardtail bike, all else being equal)
Due to this weigth advantage : faster acceleration, by around 2%
Wheelies are easier, the front lifts more easily.
Flickability in extremely tight corners (where walking would actually be faster)
Wheel stiffness, at least when using hubs of equal flange spacing


en español preguntas y respuestas

- Las ruedas de 26" son mas ligeras que las de 29" a iguales componentes.
- Las ruedas de 29" tienen mejor angulo de ataque a obstaculos. ¿mas comodas?
- ¿Las bicis de 29" son mas rápidas en zonas rápidas?
- ¿Las bicis de 26" suben mejor?
- Las bicis de 29" tienen mas agarre en curva debido a la mayor superficie en contacto con el suelo
- Las 26" son mas rápidas de manejo en zonas sinuosas


Las preguntas que haces son fáciles de responder:

- Las ruedas de 29" tienen mejor angulo de ataque a obstaculos. ¿mas comodas?
Sí, en líneas generales lo son. Y lo del ángulo de ataque es completamente cierto. Pasos donde con una de 26" tienes todas las papeletas para salir por las orejas, se hacen mucho más sencillos. Comprobado.

- ¿Las bicis de 29" son mas rápidas en zonas rápidas?
Sí, en zonas rápidas que no sean muy reviradas lo son. Y en zonas de pista, ni te cuento... ¡Un misil!

- ¿Las bicis de 26" suben mejor?
Es posible. En una 29er los desarrollos se hacen más duros (del orden de dos dientes o así) y sí, siempre se puede poner un plato más pequeño o un piñón más grande, pero si te encuentras en el caso de necesitarlos es que la subida se las trae, y no vas a poder ir a ritmo, por lo que la mayor inercia de las ruedas de 29" juega en contra... pero vamos, sube el indio, no la flecha.

- Las bicis de 29" tienen mas agarre en curva debido a la mayor superficie en contacto con el suelo
Esto es la teoría. En la práctica, y no sólo en bicis de 29", el agarre en curva depende más de las cubiertas: del compuesto, del dibujo y de la presión a la que las lleves. Sinceramente, no he notado mejoría en ese sentido.

Lo que si es cierto con respecto a las curvas es que hay que contar, de nuevo, con la mayor inercia de las ruedas grandes al tomarlas. Al principio, trazando como si llevaras una 26", te pasas en todas sí o sí. Es cuestión de cambiar el chip y trazar un pelín más cerrado. Al menos es lo que he notado yo...

- Las 26" son mas rápidas de manejo en zonas sinuosas
Sí, pero no mucho más rápidas. Eso sí, aceleran mejor.


http://www.foromtb.com/showthread.php?503756-26-quot-VS-29-quot-VS-69-opiniones

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