domingo, diciembre 22, 2013

la carrera al polo en bici, juan contra dan ...y marìa en triciclo!


situaciòn de juan
Dìa 15 :( 18 de diciembre) otros 26 KM en la cuenta de Juan. Nos cuenta que ayer volvió azotar el fuerte viento y que hoy hace más frío que en días anteriores (-21ºC). Está ya a 911 metros de altitud, la ruta siempre pica hacia arriba, ya que el Polo Sur se encuentra a 2.835 metros. No hay grandes rampas, pero la ruta es siempre un falso llano.

Dìa 16 : + 30KM. Juan sigue forzando el ritmo día a día, Ayer 10 hr de ruta, buena parte de ellas subido a la bici. Hoy me comentaba que ha hablado con sus "mentores" noruegos (Ousland, Rotmo y compañía), y que están entusiasmados con el ritmo que lleva. Las últimas previsiones a esta media de distancia por día, es poder alcanzar el Polo Sur a los 42 o 45 días de expedición. Le preocupa que tenga comida y combustible para tantos días.

Dìas 17 y 18 : +60Km Juan avanza cada vez más rápido. El frío endurece la nieve y puede rodar la práctica totalidad de las etapas. Empieza a alargar las jornadas, con cerca de 10 horas de ruta cada día. La meta esta cada vez más cerca.


HA RECORRIDO 330 DE LOS 1.200 KILÓMETROS QUE LE SEPARAN DEL POLO SUR
Juan Menéndez supera el primer tercio de la expedición

El deportista praviano Juan Menéndez Granados prosigue su aventura de ser el primer hombre en alcanzar el Polo Sur en bicicleta, solo y en plena autonomía. Pasados los primeros 15 días de expedición, Juan avanza a un ritmo más lento del deseado debido a las malas condiciones de la nieve que ha encontrado en la mayor parte del trayecto realizado hasta ahora.

Juan nos cuenta que «el comienzo está siendo tan difícil como preveía. En los primeros días me encontré con mucha nieve blanda acumulada, lo que hacía muy complicado poder rodar sobre la bicicleta. Además, y como no podía ser de otra manera, el omnipresente viento antártico, siempre en contra, aún complica más las cosas. Avanzo más lento de lo esperado, pero soy optimista. La Antártida no es el mejor sitio para ser pesimista. No puedo controlar las condiciones, pero a pesar de las dificultades, estoy progresando muy bien»

Lo que más preocupa a Juan es quedarse sin provisiones si sigue a este ritmo «a diferencia de mis compañeros, yo decidí realizar la expedición solo, sin asistencia y sin apoyos de ningún tipo. Es una decisión que tomé con todas las consecuencias, entre ellas la presión añadida que supone estar calculando al detalle las calorías y el combustible que consumo cada día».

A pesar de esto, Juan sigue convencido de acabar culminando con éxito esta expedición «cada célula de mi cuerpo quiere llegar al Polo Sur, no se me va a escapar», nos comenta el praviano. Y es que Juan lleva dos años pensando en esta aventura.

Día a día las condiciones van mejorando, por lo que los tramos en bici son más largos y Juan puede avanzar más distancias. Con estos datos Juan cree «que es posible llegar al Polo Sur sumando entre 42 y 45 días de expedición».
http://www.marca.com/2013/12/20/mas_deportes/deportes_aventura/1387528465.html?a=GI409699ca9dd8ffcff0b2bb26efa461420&t=1387683106


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Los tres competidores


juan y dan


situaciòn 10 de diciembre juan y dan




Maria Leijerstam trike


http://tadpolerider.wordpress.com/category/tadpole-trike-riding-videos/

TRES RIVALES PARA UN MISMO OBJETIVO
lunes, 16 diciembre 2013, 17:28
Junto a mí, hay otros dos compañeros que están intentando ser los primeros en llegar al Polo Sur pedaleando. El primero de ellos es el americano Daniel Burton, quién inició la expedición 24 horas antes que yo desde el mismo punto: Hercules Inlet (o Bahía de Hércules). A diferencia mía, Daniel ha decidido hacerlo con apoyo, es decir, con la posibilidad de recurrir a depósitos con provisiones si fuera necesario. Lo superé a las pocas horas de iniciar la expedición, cerca del punto de salida. Su avance es más lento que el mío, ya que no dispone de esquíes cuando las condiciones de la nieve hacen imposible rodar en bicicleta.

La otra rival, es la británica Maria Leijerstam, que empezará en las próximas horas su aventura pero desde otro punto del continente, Leverett Glacier, más próximo al Polo Sur. Casi 700 KM menos y a diferencia de Daniel y yo, con una especie de triciclo y un equipo que le dará asistencia permanente durante todos los días que dure la expedición.

Ninguno de nosotros lo tendrá fácil, os lo aseguro, aunque el hecho de ir completamente solo y en autonomía, hacen mi desafío más duro que el de mis dos compañeros. Sobre todo por la dureza psicológica que supone la soledad durante cerca de 40 días de expedición (esta compartida con Daniel) y la presión de contar con provisiones limitadas para poder llegar a la meta (esta la cargo solamente yo).

Les deseo toda la suerte del mundo tanto a Daniel como a María.

Nos veremos en el Polo Sur.
http://www.marca.com/blogs/yo-pedaleo-con-juan/2013/12/16/tres-rivales-para-un-mismo-objetivo.html


An Antarctic bike ride to the South Pole


http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24728869
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Information of Dan




http://www.gofundme.com/SouthPoleEpic

Wednesday, Dec. 11, 2013

“Big milestone of the day, I completed my first degree! I stopped for a minute at 81° south


http://www.thereadystore.com/news/9478/ready-store-helping-biker-reach-south-pole/

SATURDAY, DECEMBER 21, 2013
Posts from Antarctica sent using an Iridium phone and RedPort Optimizer from the SatPhoneStore.
A Day of Rest
S 83°07.155' W 080°03.086 7.5 miles
Lunch break
I suffered my first mechanical today. At 5 miles into today's ride the freehub quit working, which means the wheel could not spin without the pedals turning, or no coasting. I never coast on this expedition, so not a big deal there but it can result in the chain getting all messed up, and it helps to be able to position the pedals before starting. So I stopped, put on my parka and took the rear hub apart. The freehub was broken where one of the sets of pawls fits in. I took that set of pawls out. It now works but the other pawls don't spring out as well as they should since once set is missing.

I am a member of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints or As most people know us, Mormon. One of the things I have struggled with since I decided to do this expedition is what to do about Sunday. I have always liked to make it a day of rest. On the first Sunday I tried to just put in an easy effort, but that just isn't possible, and it got super windy so I quit early. Last Sunday again I thought I would try and make it an easy effort, but it was a zero contrast day, and ended up being very difficult.

The plan: I am stopping now, fixing a meal then I will do a second session of 5 hours, then tonight I will put in an extra session of biking, then take tomorrow off as a rest day, then get up early Monday morning and get an extra biking session in. Hopefully I can still get 3/4 of a degree of progress in today and Monday.

http://epicsouthpole.blogspot.com.es/

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Informaciòn de Marìa



Thursday, 19 December 2013

Top of the glacier
Amazing! Maria has just conquered the most feared part of her expedition - the Leverett Glacier!
It's only day three but this mammoth climb was the steepest part of her journey.
She set off this morning in white out conditions so bad that she could not see anything in front of her and had to navigate with her GPS.
Visibility improved later in the day and she then focused on the steepest part of the climb from 2200 metres to 2300 at the top. She has managed to cycle most of the way on her amazing cycle but had to drag it through the last section with the help of a harness which produced a sore back.
She now has to cycle 500k on the polar plateau to her destination.


http://www.whiteicecycle.com/blog/


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One-off fat trike attempts world record Antarctic trip

By C.C. Weiss December 20, 2013

Last winter, polar explorer Eric Larsen attempted to become the first person to cycle to the South Pole. Continually stymied by deep, unrideable snow, Larsen fell behind schedule and was forced to abandon the attempt. This year, several others are taking up the challenge. Thirty-five year-old British adventurer Maria Leijerstam is hoping the ticket to success is a fat-tired recumbent trike built to task.

The White ICE Cycle is based on ICE's Sprint design but adds specialized equipmentLeijerstam believes the trike will give her a crucial advantage over fat bikesICE estimates that the specialized polar trike would cost 10 times the price of a standard...
While most of us are buying last-minute gifts and preparing to welcome loved ones into our homes, Leijerstam is pedaling herself and 99 lb (45 kg) worth of gear across the frozen continent. Unlike Larsen, who made his attempt without competition from other cyclists, Leijerstam is racing against Spaniard Juan Mendez and American Daniel Burton. They will take different routes, but they are all striving to be the first to the Pole.

Larsen used a customized Surly Moonlander fat bike during his attempt last winter, and both Mendez and Burton are using two-wheelers. Leijerstam has a different idea: a recumbent trike designed by the UK's Inspired Cycle Engineering (ICE).

"Fat bikes fail because they get blown over in the high winds, or can’t ride fast enough through the snow to stay upright," Leijerstam explains on ICE's blog. "I knew I needed something that would overcome these limitations."

Nicknamed the White ICE Cycle, Leijerstam's trike offers stability, balance and increased aerodynamics that bicycles simply can't match. Instead of expending energy trying to stay balanced, Leijerstam will be able to focus on moving forward during grueling, 18-hour days, even when it entails 50 mph (80 km/h) winds and stiff climbs up the crevasse-littered Leverett Glacier.

ICE used its Sprint trike as the basis for the extreme build, including standard components like its ergonomic mesh seat and indirect steering system. In order to prepare the vessel for the harsh challenges of extended Antarctic travel, ICE upgraded the design from a US$3,000 stock trike to a ~$33,000 extreme polar-cycle.

The White ICE Cycle is based on ICE's Sprint design but adds specialized equipment
ICE started by reinforcing the frame, replacing aluminum elements with aircraft-grade, heat-treated 4130 chromoly steel. It added a mid-drive to step gearing down 2 to 1, providing easier pedaling for the steep uphill slogs. It also reworked the rear-end geometry to accommodate the low gearing and fat snow tires.

The trike's reinforced wheels are mounted on Hope Fatsno hubs. The front wheels are wrapped in 4.7-in Surly Big Fat Larry tires, and the rear wheel uses a 4.8-in Surly Lou with spikes added for extra traction and muscle. A custom rack system handles gear storage.

"The trike is amazing," reports Leijerstam. "It’s completely stable, even in extreme winds and I can take on long steep hills that I’d never be able to climb on a bike."

Leijerstam is wheeling over a route that ICE describes as "virtually untested by polar explorers." The trip will take her more than 400 miles (644 km) from the edge of the Ross Ice Shelf, up over Leverett Glacier, and onward to the South Pole. Along the way she'll face some of the harshest terrain and weather conditions on Earth, including temperatures as low as -31° F (-35° C), snowstorms and deep snowdrifts. She'll need to rely on every bit of her training and competition experience from places like Siberia and Iceland.

Leijerstam arrived at the Novo Russian Airbase in Antartica on December 12 and got underway on the trike journey on the 17th, making it 25 miles (45 km) up the Leverett Glacier before retiring to her tent for the night. Her plan calls for pedaling and camping for up to 20 days.

http://www.gizmag.com/one-off-fat-trike-antarctic/30179/

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